Lars Brorson Fich udstiller i Turbinegalleriet

Fotograf og arkitekt Lars Brorson Fich udstiller i Turbinegalleriet, Nordkraft. 
Udstillingen er arrangeret af Kunsthal NORD.

Lars Brorson Fich siger om sine billeder: 


”Jeg holder mest af de store tomme, åbne landskaber. Det kan være en smuk oplevelse præget af intens tilstedeværelse, at være alene den slags steder. Det er den mærkelige paradoksale tiltrækningskraft, den slags steder ofte kan have på trods af deres tomhed, som jeg søger at udforske. Hvorfor kan det være så forbandet smukt og intenst at være alene netop sådan et sted? Og kan man bruge billeder; fotografier, til at finde ud af det?


Når man for eksempel er på en kunstudstilling, er der af en eller anden grund nogle værker, der fanger ens opmærksomhed, mens andre ikke gør det. Ens formål med at opsøge et kunstværk kan være forskelligt. Når et billede har fanget ens opmærksomhed, er det på en måde, som om man indgår en slags kontrakt med billedet. 


Der opstår et rum mellem billedet og beskueren. Spørgsmålet er, hvem der fylder dette rum – billedet eller beskueren. Hvis billedet er kraftfuldt og ekspressivt eller for eksempel har et stærkt politisk budskab, er det billedet der fylder rummet. Det kan jo være et af de formål man kan have; at blive opfyldt af en ny følelse eller tanke.


Hvis billedet derimod er tyst; hvis billedet kun lige rummer nok til af en eller anden grund at fange opmærksomheden, tænker jeg at det er beskueren, der udfylder rummet mellem beskuer og billede. På en måde bliver billedet en slags spejl. hvori beskueren møder sig selv. 

 

Som den franske komponist og dirigent Pierre Boulez har sagt det:  ”Følelser hører ikke til hos dirigenten, de hører til hos publikum”. Måske er det derfor, at den slags værker trods deres enkelhed ofte synes mere gådefulde og derfor, at netop de tomme åbne landskaber kan fremkalde denne intense følelse af tilstedevær”.