Pressemeddelelse // Pressefotos


1023 FRA DOBBELT A
THOMAS DAUSELL

4. NOVEMBER - 22. DECEMBER 2017

Spektakulær totalinstallation med over tusind unikke portrætter af over 1% af Aalborgs borgere. Er man selv blandt de udvalgte, kan man måske både føle sig som særligt individ og som del af en unik sammenhæng.

I de sidste to år har den danske billedkunstner Thomas Dausell tegnet tusindvis af mennesker, som han tilfældigt har mødt på gaden i Aalborg. Det er nu blevet til 1023 unikke portrætter, som man aktuelt kan opleve i en spektakulær og omfattende totalinstallation, der demokratisk, bogstaveligt og konceptuelt sætter ansigt på byen og dens borgere. 

”Udstillingen forener og samler de mange individer, der er en del af byen, men som vi ikke altid lægger mærke til. Jeg skaber et arkivbillede af massen - ikke blot af den enkelte. Det konkrete er kollektivt, og det specifikke er noget, der vedrører os alle”, siger Thomas Dausell. 

Han har brugt den samme teknik og fremgangsmåde i alle værkerne - sort akrylmaling og pen på en hvid baggrund. Derved har han fjernet symboler som køn, titler og status, der traditionelt knytter sig til portrættet - både i kunsthistorien og på de sociale medier.

”Når jeg maler folk med sort akryl, enkelt og hurtigt, bliver individualiteten nedtonet. Det er interessant, for selv om man kan genkende sig selv, ser man samtidig ensartetheden træde frem”, siger Thomas Dausell. 

SoMe - SeeMe
Med 1023 FRA DOBBELT A vil over 1% af Aalborgs borgere  kunne møde deres eget portræt i Kunsthal NORD, og chancen for at få øje på portrættet af en ven eller et familiemedlem er langt større. Finder man sig selv blandt de udvalgte kan man måske på en og samme tid både føle sig som særligt individ og som del af en unik samtidig sammenhæng. 

”I vores evige selvfremstilling og jagt på individuel identitet er portrætter og selvportrætter mere end nogensinde blevet en del af vores hverdag. På få sekunder kan man tage en selfie eller et foto af sine venner og derefter distribuere det på al verdens sociale medier: SoMe – SeeMe. Portrættet, og ikke mindst dets kvalitet og betydning, er under hastig forandring”, siger Henrik Broch-Lips, leder af Kunsthal NORD. 

Kunsthistorisk har portrættet haft mange forskellige udformninger gennem tiden, men de to mest fremherskende er det repræsentative portræt, som vi især kender fra tro, konge og fædreland og så det mere intime portræt, der især bruges i samtidskunsten til at udtrykke en søgen efter identitet, en indre splittelse eller frustration fra kunstnerens side.

”Thomas Dausells portrætter er hverken rent intime eller repræsentative, men derimod mere nøgterne snaphots af et givent ansigt på et givent tidspunkt”, siger Henrik Broch-Lips.

Det er den unge arkitekt Ida Elise Bryldt, der har designet udstillingsarkitekturen til 1023 FRA DOBBELT A. Publikum bliver præsenteret for forskellige iscenesættelser og vil møde de tegnede medborgere horisontalt, vertikalt og en face. Med spejle mellem de mange portrætter er man i hvert fald sikker på at møde sig selv.


Thomas Dausell er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi, og DJK i Aarhus og har i snart mange år arbejdet bevidst og overvejende konceptuelt med portrættet som kunstnerisk udtryk.

Ida Elise Bryldt blev uddannet som arkitekt fra Aalborg Universitet i 2017. Arbejder nu som udstillingsarkitekt i Museum Østjylland. 


For yderligere oplysninger og interview:
Kunstfaglig leder Henrik Broch-Lips: henrik.broch-lips@aalborg.dk  Tel: 9982 4126 / 3199 4126 


FERNISERING LØRDAG 4. NOVEMBER kl. 13-15
Åbningstale af Henrik Broch-Lips, leder af Kunsthal NORD

Udstillingen er støttet af: SparNordFonden, Viking og Aalborg Kommune

 

 

 

Vi bruger cookies til at forbedre vores website og din oplevelse.