SPIRITUAL VIBRATIONS + THE VEIL (SLØRET) // SANDRO MASAI
13. SEPTEMBER TIL 06. NOVEMBER 2024
Fra fredag d. 13. september kan vi præsentere udstillingen SPIRITUAL VIBRATIONS + THE VEIL af Sandro Masai i Turbinegalleriet.
SPIRITUAL VIBRATIONS - Ritualistiske malerier af Sandro Masai:
Spiritual Vibrations er et konceptuelt kunstværk, der består af en række store malerier skabt af Sandro Masai. Malerierne har forskellige spirituelle referencer afhængigt af deres farvekombination. Det er muligt at finde flere artikler på nettet og i bøger om teorier, betydninger og farvernes psykologiske effekter på os mennesker. Farvernes åndelige kraft er også undersøgt og inkorporeret i mange forskellige kulturer rundt om i verden.
SPIRITUAL VIBRATIONS er inspireret af afro-yoruba-kulturen og dens farvesymbolik. Yoruba-samfundet er oprindeligt fra Nigeria, men det har spredt sig over Afrika, Amerika og Europa med slavehandel i kolonitiden (1500-1900). Sandro Masai kommer oprindeligt fra Brasilien, hvor den yorubanske tradition og mytologi står meget stærkt. I den yorubanske tradition synger og danser man for at tilbede orishaerne, de afrikanske guder. Hver Orisha har sin egen musikrytme, dans og farve eller farvekombination, som folk bruger i deres ritualer. De fleste orishaer er repræsentationer af naturfænomener, såsom Yemanjá, havgudinden, en moderskikkelse, der beskytter sine børn, repræsenteret af farven lyseblå; Oshun, flodernes og vandfaldenes gudinde, hun er gudinden for guddommelighed, kvindelighed, frugtbarhed, skønhed og kærlighed, hun er repræsenteret af farverne guld og gul; Obatalá, fredens gud, repræsenteret ved farven hvid; Ogun, en kriger og guddom for af metalarbejde og teknologi, er repræsenteret af den marineblå farve; Eshu, guden for kommunikation og budbringer mellem verdener, repræsenteret ved farverne rød og sort; og så videre.
I denne udstilling inviterer Sandro vibrationen fra Eshu. Eshu opretholder den fine balance mellem godt og ondt – retfærdigt og uretfærdigt. Han beskytter byer, landsbyer og tilbedere mod onde intriger. Og han favoriserer altid dem, der udfører de nødvendige og passende ofre og andre former for ritualer.
THE VEIL – Konceptuelt kunstværk skabt i en samarbejdsproces arrangeret af Ghana Venskab (Ghana Friends) og YEFL Ghana
SLØR (VEIL [substantiv] | UK /veɪl/ US /veɪl/)
Definition 1: Et stykke tyndt stof, som hovedsagelig bæres af kvinder for at dække ansigtet eller hovedet.
Eksempel: medlemmerne af fællesskabet bar et flerfarvet slør lavet af stykker af importeret brugt tøj, der dækkede alt undtagen deres øjne.
Definition 2: Noget, der forhindrer dig i at vide, hvad der sker:
Eksempel: vi ønsker at løfte sløret af hemmeligholdelse, der omgiver regeringsbeslutninger og negative samfundsnormer, der påvirker os negativt.
Definition 3 [udsagnsord]: Handlingen at dække, skjule eller skjule en ting.
Eksempel: vi tilslører det dårligt administrerede affald, der er skabt i vores samfund, forhåbentlig forsvinder affaldet mirakuløst bagefter.
The Veil er et tankevækkende konceptuelt kunstværk, der er inspireret af traditionerne og skikkene i det nordlige Ghana, hvor slør har dyb kulturel og symbolsk betydning.
Slør tjener ikke kun som en fysisk barriere, der tilbyder kvinder privatliv og beskyttelse mod de barske elementer, men også som et metaforisk skjold, der skjuler bærerens identitet fra omverdenen. Slør repræsenterer også beskedenhed, hvilket giver kvinder mulighed for at beskytte deres skønhed fra verden. I dette kunstværk genskabes sløret på globalt plan for at løse et af de mest presserende spørgsmål i vor tid: klimaændringer.
Dette kunstværk tjener som en kraftfuld kommentar til den nuværende globale reaktion på miljøforringelse, især plastikforurening. Ved at skabe et slør, der er stort nok til at dække verden, fremhæver "The Veil" symbolsk menneskehedens tendens til at maskere, snarere end at konfrontere, miljøkrisens sande omfang.
Det illustrerer ironien i at bruge netop de materialer, der bidrager til forurening - kasseret tøj, ofte lavet af syntetiske, ikke-biologisk nedbrydelige fibre - til at skabe et skjold, der skjuler den skade, der gøres på vores planet. Sløret bliver dermed et gribende symbol på benægtelse og behovet for at bryde fri fra overfladiske løsninger.
“The Veil" involverede samarbejder på mange niveauer og står som en påmindelse om konsekvenserne af passivitet og behovet for ægte, bæredygtige løsninger på globale miljøudfordringer.
Denne præsentation er resultatet af en 5-dages workshop om konceptuel kunst af Ghana Venskab og YEFL Ghana under Art of Change-aktiviteten som en del af Empowerment for Life (E4L)-programmet, faciliteret af den afro-brasilianske kunstner, Sandro Masai og den ghanesiske kunstner, Bright Ackwerh på Redclay og Nuku Studios i Tamale.
Deltagerne i workshoppen kom fra forskellige samfund i den nordlige region af Ghana og fra forskellige kunstneriske discipliner for at tilføje deres stemme til den voksende #ClimateAction-diskurs.
CREDITS
Empowerment for Life Team:
Lise Grauenkær (Ghana Venskab)
Abdul-Ganiyu Alhassan (YEFL Ghana)
Workshop facilitators:
Sandro Masai
Bright Ackwerh
Local coordinators:
Abdul-Ganiyu Alhassan
Abdul-Hakim Zakaria
Workshop Participants:
Abass Safian
Abdul-Hakim Zakaria
Abdul Raafi Mohammed
Abdul Rasheed Ibrahim
Abdul Rashid Imtiaz Nagumsi
Abdul Rashid Mohammed
Abdulai Alhassan
Adigiba Iddrisu Tanko
Appiah Opare-Atakora
Alhassan Abdul Fatawu
Alhassan Abdul Ganiyu
Asmaila Rahinatu
Emmanuella Webadua Kubaloe
Firdaus Abdul-Razak
Hamdia Amadu
Mavis Tumawoo
Najaat Hussein
Pascalina Bamirima Yidana
Suleiman Nimbang
Tashiru Tahiru
Yakubu Abdul Wasiu
Yakubu Matina
Yussif Nuhu
Zakari Abdul Hakeem
Media/Documentation/Photography:
Abass Safian
Abdul-Hakim Zakaria
Abdul Raafi Mohammed
Ernest Ofori Sackitey
Ofori
Appreciation:
Mohammed Abdul-Jabaru – Project Manager – E4L
Juliet Shola Adabre
Support:
YEFL Ghana
Ghana Venskab (GV)
Empowerment for Life Program
Transportation:
Dawuda Munta
Catering:
Munch Box
Workshop venues:
Redclay – Savannah Centre for Contemporary
Art Nuku Studi