AKKUMULERING
12. JULI - 31. AUGUST 2014
ERIK ØCKENHOLT
Til udstillingen i Kunsthal NORD har Erik Øckenholt taget udgangspunkt i sin interesse for museets måde at vise eller repræsentere verden eller udsnit af verden på med en, som han kalder det, postuleret objektiv forklaringsmodel. Øckenholt åbner i udstillingen ’Akkumulering’ op for forundringen og spørgsmålene til repræsentationen og skaber en udstilling, hvor det velkendte er sat ud af spil.
Erik Øckenholt har til udstillingen skabt sin egen samling af rariteter, hvori han udforsker og udfolder sine visuelle udtryk. I de gamle raritetskabinetter blev beskueren mødt med alt fra kunst, dyreskeletter, planter, forsteninger – alverdens kostbare genstande. Det var derfor ikke en kronologisk eller videnskabelig udstillingsmetode, som vi kender det i dag. I stedet var det fremstillinger af ting, der skabte forundring. Som i mødet med raritetskabinettets indsamlingsmetode, penduleres der også i ’Akkumulering’ mellem mening, tab af mening og forundring.
Titlen ’Akkumulering’ henviser til ordet ’ophobning’, og Øckenholt vil fremstille den indsigt og fundamentale erfaring, som mennesket kan erhverve sig gennem indsamling og netop ophobning af forskelligt materiale. Titlen vidner om udstillingens sammensatte karakter, både hvad formen på de enkelte værker angår og også med hensyn til valget af medier. Den første del af udstillingen i Kunsthallens store sal består af en række arbejder med en installatorisk karakter. Man mødes af en række skråtstillede vægge med en masse små og større billeder på. Både malerier, fotos og blandformer. I kunsthallens næste sale veksles mellem medierne maleri, keramik, blandform og papirarbejder. I flere af værkerne kombinerer Øckenholt også tekst og tekstfragmenter fra bl.a. naturvidenskabelige magasiner med visuelle elementer, da naturen som konstruktion og den måde, ’det store rum derude’ er blevet og bliver repræsenteret på i fx opslagsværker, leksika og magasiner, også har optaget Øckenholt.
Erik Øckenholt skaber et spændingsfelt i mødet mellem mange forskellige udtryk og materialer. Forundring er drivkraften i Øckenholts arbejde. Øckenholt arbejder med modsætningsforhold, og han sætter abstraktionen overfor figurationen og tekst overfor billede. Forundringen og nysgerrigheden skal bryde med den gængse udstillingsoplevelse. Den abstrakte sansning skal føre til en konkret forståelse af det fænomen, han fremstiller.
Og det er her, at det nye oplevelsens rum opstår – her, man selv må skabe mening i det sammensatte.
Om Erik Øckenholt:
Erik Øckenholt (f. 1961) har studeret på det Kgl. Danske Kunstakademi med afgang i 1988.
Hans billedkunstneriske praksis er kendetegnet ved arbejdet med flere forskellige medier. I de senere år har han således arbejdet med maleri, foto og objekter.
Tak til udstillingens sponsor: