BESAT LANDSKAB
14. januar – 8. marts 2017
SØREN MARTINSEN
Var Skagensmalerne helte, der malede fiskerne i et fortjent, realistisk lys, eller var de blot romantikere, der skabte falske, idylliske billeder? Og var besættelsen af Hjardemål Kirke for snart et halvt århundrede siden en visionær happening eller snarere en aggressiv, destruktiv handling, der ødelagde det Ny Samfunds tankefrigørende potentialer?
Søren Martinsen er en original og visuel billedkunstner, der både arbejder med videokunst og maleri. Nu har han skabt en særlig kontekstuel soloudstilling, der er inspireret af omgivelserne og produceret specifikt til Kunsthal NORDs rå udstillingsrum.
Den nyskabende billedkunstner tager således konkret og konceptuelt udgangspunkt i det nordjyske landskab som katalysator for de mange kunstnerkolonier og særlige kunstneriske begivenheder, der har indvirket på den danske historie via kunstnernes ophold i denne karakteristiske landsdel.
Udstillingens mange værker forholder sig således kritisk og diskuterende til de kunstnere, der intervenerede i det landskab og den kultur, de valgte at flytte til. I Søren Martinsens visuelle fortolkninger bliver berømte og farvestrålende malerier af Skagen Strand til dystre, mennesketomme skildringer i grålige toner, mens velkendte figurer fra den legendariske kunstnerkoloni nu optræder som skulpturelle interventioner på kunsthallens gulv.
Tidligere skildringer af landsbyen Hjardemål og nedkradsede skitseplaner for den nu ikoniske Thylejr i Frøstrup, bliver i den sjællandske kunstners bearbejdninger til nye maleriske, eksplosive collager og enorme fototapeter, der dækker kunsthallens vægge fra gulv til loft.
Værkerne er ikke stramt historiefortællende eller dokumentariske, men behandler temaerne frit og er snarere billeder på deres egen præmis. Det visuelle aftryk er vigtigst for Søren Martinsen, der i sin praksis bruger kunsten til at afdække, udforske og observere virkeligheden med. Hans videoer handler ofte om de spor, mennesker efterlader, og hvordan de skaber landskaber og arkitektur. Malerierne er moderne og barske tolkninger af landskabsmaleriet, hvis hårdt optrukne motiver han konceptuelt fastholder som en nærmest fastfrossen virkelighed eller landskabeligt stilleben.
Søren Martinsen arbejder vedvarende med at integrere flere mentale rum i sine malerier, så resultatet fremstår som et nyt og ofte skæbnesvangert udtryk. En sådan form for konceptuel og kritisk blending vil få de idylliserede nordjyske scenarier til at fremstå dobbeltbundne, fremmedartede, mystiske og uhyggelige. En slags superrealisme med mytiske lag, der gennemlyser landskabet og transformerer det til en anden, distanceret virkelighed.
Se eller download udstillingskataloget her.
Uddannelse:
Det kgl. Danske Kunstakademi , l989 - l995.
MA in fine art, Goldsmiths' College, University of London , 1993- 1994
Separatudstillinger (i udvalg):
Nye landskaber, Martin Asbæk Gallery, København, DK 2016
The Borderline Syndrome, Sdk, Flensburg, DE 2015
Danskeren, Trapholt, Kolding, DK 2013
Danskeren, Rønnebæksholm, Næstved, DK 2012
Children of the new age, Overgaden institut for Samtidskunst, København, DK 2010
Fluoxetine, Galerie Jones, Köln, DE 2009
Country Song, X-rummet, Statens Museum for Kunst, København, DK 2007
Gruppeudstillinger (i udvalg):
Ukendt Landskab, North Coast Art Triennial (NCAT), Munkeruphus, Gilleleje, DK. 2016
Raringer, Bomullsfabriken kunsthal, Arendal, Norge 2015
Playgrounds, Galerie Leger, Malmö, SE 2013
Fototriennale.dk, Fotomuseet Brandts klædefabrik, Odense, dk 2012
Ude af fokus, ny Holstebro kunstmuseum, Holstebro, dk 2012
Repræsenteret i følgende samlinger (i udvalg):
Kobberstiksamlingen
Statens Kunstfond
Aros Aarhus Kunstmuseum
Kastrupgårdsamlingen
Uppsala Konstmuseum
Malmö konstmuseum
Ny Carlsberg Fonden
Trapholt Kunstmuseum
Udstillingen er støttet af: