BIRDS - TREES AND HUNTING SCENES
19. JANUAR – 3. MARTS 2013
TRINE SØNDERGAARD / NICOLAI HOWALT
Det er første gang Kunsthal NORD viser en udstilling der alene består af fotokunst. De to internationalt anerkendte billedkunstnere Trine Søndergaard og Nicolai Howalt arbejder både sammen og hver for sig. I Kunsthal NORD præsenterer de fælles projekter, der på forskellig måde behandler begrebet ‘natur’.
I Danmark har det i mange år været god tone at henvise fotografiet til domænet for massemedier og dokumentarisme og dermed væk fra den rigtige billedkunst. Men ligesom grænserne mellem ”rigtig” og ”forkert”, mellem ”høj” og ”lav” kunst i senmoderniteten er eroderede, er også dokumentarismen undergået en forandring, hvor skellet mellem objektiv og subjektiv ikke er sådan helt entydigt. Det er også et kendetegn ved de to kunstneres individuelle værker: Nicolai Howalts 141 Boxers, Car Crash Studies, Samling og Slutninger og Trine Søndergaards Interior, Monochrome Portraits og Strude. Ligesom de fælles værker, der udstilles i Kunsthal Nord, overbeviser os om, at fotografiet på lige fod med al anden kunst åbner mulighed for erkendelse og refleksion.
Den del af de to kunstneres omfattende værk, der vises i Kunsthal Nord, består af fire serier, der bærer titlerne: How to Hunt, Dying Birds, Tree Zone og Megafossil. De er blevet til i perioden 2005 til 2012. Det ligger allerede i titlerne, at billedernes stoflige udgangspunkt er natur – jagt, fugle, træer og historiske rester i naturen.
How to Hunt er digitalt manipulerede billeder af jægere, der fremstår som punkter i panoramiske landskaber søgende efter – som kunstnerne selv udtrykker det - ”det gode liv” eller en” autentisk relation til naturen”. Billederne indskriver sig på en gang i renæssancens skildringer af jagtscener og – opstillinger og det senere romantiske landskabsmaleri, hvor mennesket i drømmeagtige forløb glider sammen med naturen, bliver en del deraf og ikke kun dens behersker. Der leges med kunsthistoriens genrebilleder, og den leg peger samtidig på det senmoderne menneskes længsel efter at genskabe en tabt enhed mellem menneske og natur.
I Dying Birds knopskyder jagtscenerne i 20 fotogravurer, der viser anskudte fugle styrte fra himlen mod jorden. Det sker i en sløret, let kornet sort og grå billedflade, der poetisk iscenesætter faldet, som et alment vilkår.
Serien Tree Zone forlænger det mytiske univers i Dying Birds, idet naturens evne til at ”overleve trods ubarmhjertige betingelser” tematiseres i er række fotografier af træer i sneklædte bjerglandskaber nær trægrænsen.
Det yngste værk – Megafossil - er en række serigrafier, der som motivisk udgangspunkt har Kongeegen ved Jægerspris. Træet er op mod 1800 gammelt og under nedbrydning, men iscenesættes som et billede på en ubetvingelig stræben efter lys og liv.
De fire serier, som udstilles kan således ses som en sammenhængende fortælling om nogle grundvilkår, det senmoderne menneske kan bringes til erkendelse af gennem iscenesættelser af interaktionen mellem menneske og natur, der rummer både fald og løftelse.
Download udstillingspaper her
Stor tak til udstillingens sponsorer: