DELTAGENDE KUNSTNERE: Anastasia Alekhina, Sarah Browne, Stephan Blumenschein, Ofri Cnaani, Gluklya (Natalya Pershina-Yakimanskaya), Saemundur Thor Helgason, Noah Holtegaard, Sara Khayat, Nina Støttrup Larsen, Adina Pintilie (VR design by Augmented Space Agency)
Kuratorer: TOK (Anna Bitkina & Maria Veits) og Cathrine Gamst (Kunsthal NORD)
Udstillingen The New Subject - Mutating Rights and Conditions of Living Bodies på Kunsthal NORD er anden udgave i en række af indbyrdes forbundne udstillinger og ledsagende offentlige arrangementer om kroppens skiftende udfordringer i forbindelse med global biopolitik og teknologisk udvikling, med fokus på de juridiske, somatiske og kognitive dimensioner.
The New Subject er inspireret af ideerne fra Achille Mbembe, der hævder, at nutidens kontrolsamfund er afhængige af “fremstillingen af et nyt subjekt, der på én gang er en fysiologisk assemblage, en syntetisk og elektronisk assemblage og en neurobiologisk assemblage.” Projektet har til formål at afkode og afsløre de undertrykkende og manipulerende mekanismer, der er inkorporeret i den moderne stats forskellige bestanddele. Ved at undersøge kroppen som
kampplads for ideologiske og politiske magtspil, sigter udstillingsserien også mod at udforske potentielle eksistensformer, derunddrager sig statsteknologiens kontrol.
Mens den første udstilling af The New Subject-udstillingen i Konsthall C i Stockholm (02. juni – 20. august 2023) reflekterede over forestillingen om en suveræn krop, der behandles som forbrugsvare af virksomheder og regeringer, fokuserer den anden udstilling i Kunsthal NORD på forskellige aspekter af folkesundhed og medicinske kategorier, der behandler spørgsmål relateret til stigmatisering og udelukkelse baseret på både mentale og fysiske tilstande. Den dykker også ned i en analyse af den historiske baggrund og nutidige kontekst for sundhedspolitikker, og hvordan de er blevet formet af kapitalismens indflydelse. Udstillingen forener eksisterende og nye værker af ti kunstnere fra forskellige geografiske baggrunde og omfatter video- og VR-installationer, objekter, tegninger, tekstilkunst, akvareller, digitale print og bærbare skulpturer. Nogle af projekterne trækker dybt på kunstnernes egne personlige kropslige og mentale erfaringer, mens andre er opstået fra deres omfattende forskning i teknologisk overvågnings indvirkning på personlig autonomi og kropslig integritet, samt udforskningen af sammenhænge mellem medicinalindustrien og statens lovgivning og skift i forestillingerne om “norm” og “afvigelse”.
Hovedpersonerne i videoværket Echo’s Bones (2022) af Sarah Browne er autistiske unge mennesker, der præsenterer seerne for en alternativ kommunikationsmåde ved at demonstrere andre muligheder for at sanse verden. I den normative virkelighed patologiseres de som unormale, mens Browns heltinder i filmens kontekst bliver værdsat som eksperimenterende, kreative og humoristiske. Den indlevede multimedieinstallation med VR-dimension In Search for The Lost Body (2022) af Adina Pintilie udforsker virtual reality som en legemliggjort oplevelse, der kan indebære en radikal forvandling af kroppen og dens sensoriske arkitektur til at overskride rumlige, tidsmæssige og følelsesmæssige grænser. Gennem det digitalt skabte miljø har besøgende mulighed for at fordybe sig i den Andens perspektiv. En sådan oplevelse giver dem mulighed for at indleve sig den andens subjektivitet, hvilket potentielt kan føre til skift i perspektiver og adfærd, som sigter mod skabelsen af et mere inkluderende og pluralistisk samfund.
Udstillingen præsenterer også adskillige kunstneriske forskningsprojekter, der sigter mod at konfrontere betingelserne for medicinsk arbejde, undersøge historien om tidligere medicinske eksperimenter og fremkomsten af nye sygdomme på grund af postkapitalistiske og miljømæssige forhold. I sin installation Selected Mo(ve)ments. Deferral at Hillside (2023) præsenterer Stephan Blumenschein resultater og artefakter fra sin kunstneriske forskning af forbindelser mellem Hillside Hospitals arkitektur, og hvordan panik blev en anerkendt medicinsk kategori på grund af særlige bevægelser af patienter observeret i bygningens korridor. Kunstneren henleder også opmærksomheden på hullerne i hospitalets arkiv, hvor hans primære mål er at generere (u)synligheder, hvilket giver anledning til en revurdering af det, der ofte går ubemærket og uudtalt. Nina Støttrup Larsen dykker i sit nye projekt The Swallows (2023) ned i omkostningerne ved at helbrede ved at undersøge baggrunden for det oprindelige patent på citalopram, som senere udviklede sig til den antidepressive medicin kendt som Cipramil i 1977. Citalopram blev utrolig populær og bidrog i høj grad til bl.a. Lundbeck bliver en multinational virksomhed med et faktisk monopol i medicinalindustrien. Lundbeck, en nøgleaktør i dansk økonomi, var fast besluttet på at beholde sine patentrettigheder, også efter at de var udløbet. Denne holdning førte til langvarige juridiske kampe, hvilket resulterede i en af de længstvarende patenttvister, hvor appeller blev indgivet gentagne gange.
Anden udgave af The New Subject fortsætter med at undersøge karakteren af teknologiske indgreb, der påvirker vores kroppe, samtidig med at de bruges som en kilde til information, der også kan kapitaliseres. I fotoserien Statistical Bodies (2020-2023) studerer Ofri Cnaani den menneskelige krop som en målbar enhed, der engagerer sig i spørgsmål om kropsdatafisering og det uberegnelige. Hun udforsker virkningen af algoritmisk kapitalisme på den menneskelige krop og sætter spørgsmålstegn ved vores tilpasning til teknologiske systemer og kommodificeringen af kropsdata.
Nogle af de udstillede værker dykker ned i diskurs om kropsforhold, som eksisterer i udkanten af samfundsmæssige og juridiske “normer” ved at overskride de konventionelle grænser for køn og menneskelig anatomi. I sin kunstneriske praksis behandler Gluklya ofte sårbarhed og rummelighed som politiske begreber ved at undersøge de samfundsmæssige roller, der pålægges kvinder. Gennem sin serie af tegninger og konceptuelle tøj med titlen Empowering
Vulnerability (2006-2022) tilbyder hun et kritisk svar på samfundets forventninger til kvinder ved at gribe ind i kvaliteterne pænhed, perfektion, balance, urokkelig venlighed og evig stilhed, som traditionelt pålægges kvinder af patriarkatet. Nogle af akvarellerne fremkalder de sensoriske skift i vores adfærd under og efter COVID-19-pandemien, hvilket øger vores bevidsthed om fysisk afstand, berøring og vores fælles sårbarhed. Installationen af Noah Holtegaard og tegningerne af Sara Khayat fra hendes forskellige serier reflekterer over kunstnernes egen oplevelse af queerness og dens forbindelse til massevisuel kultur. Mens Noahs arbejde præsenterer processen med at blive en mere fantastisk version af sig selv, fanger Saras illustrationer den daglige rutine for karaktererne i hendes serie — fra en pige, der trodser stive kønsroller til de unge i LGBTIQ-samfundet i Damaskus.
I jagten på beskyttende mekanismer, der ofte udspringer af betingelserne for det postkapitalistiske neoliberale liv, tager nogle kunstnere en pragmatisk tilgang og tilbyder løsninger, der er forankret i deres egen krops potentiale. For eksempel har Saemundur Thor Helgason udviklet Solar Plexus Pressure Belt™ G2 (2023), en bærbar skulpturel enhed, der hjalp ham med at overvinde angst- og panikanfald, som oprindeligt dukkede op i kølvandet på finanskrisen i 2008, alt sammen uden at ty til psykofarmaka. Han faldt over de beroligende egenskaber i sin egen krop, da han tilfældigt opdagede, at det at lægge pres på solar plexusområdet ved hjælp af fingrene kunne lindre hans angst. Anastasia Alekhinas bærbare smykke, The Criticism of Violence 2.0 (2021), forvandler hendes personlige møde med vold i hjemmet til en udforskning af menneskelig volds grundlæggende natur som et kropsligt fænomen med det ultimative mål at identificere, mildne og opdyrke selvkontrol. På trods af dets udseende som et elegant smykker, fungerer dette kunstværk som en elektrisk stødkrave designet til følelsesmæssig regulering, der reagerer på bærerens stemmevolumen med en mild elektrisk udladning, som, selvom den ikke er sundhedsskadelig, er mærkbar på halsen.
I hver udstilling præsenteres en omfattende historisk tidslinje for at spore det udviklende juridiske og teknologiske landskab vedrørende både de fysiske og mentale aspekter af levende kroppe, med et specifikt fokus på at fremhæve bemærkelsesværdige lovgivningsmæssige og biopolitiske skift, herunder lokale initiativer, der søger at styrke og regulere kroppen. I Aalborgs tilfælde drejer denne tidslinje sig om at udforske samspillet mellem politik, sundhedsvæsen, jura og statskontrol i Danmark.
OM THE NEW SUBJECT
Initiatieret af TOK Curators, The New Subject (2023-2025) er et toårigt samarbejde mellem kuratorduoen og fire europæiske kunstinstitutioner: Konsthall C (Sverige), Kunsthal NORD (Danmark), Oksasenkatu 11 (Finland) og KINDL — Center for Samtidskunst (Tyskland).
Hvert deltagende udstillingssted præsenterer en udstilling, der er ko-kurateret af TOK og lokale kurator(er), som adresserer globale kropsrelaterede problematik, mens de også anerkender de specifikke kontekster og udfordringer i lokalsamfundene. Under paraplytitlen The New Subject undersøger de fire udstillinger, hvordan nye medicinske teknologier og biologiske forbedringer påvirker vores krop og sind, og de måder, hvorpå regeringer bruger politikker til at kontrollere og instrumentalisere dem. Projektet undersøger også, hvordan posthuman og post-antropomorf diskurs former vores forståelse af kroppen og dens muligheder for at navigere verden og selvet med større bevidsthed.
OM TOK CURATORS
TOK er et nomadisk og internationalt kuratorkollektiv grundlagt i 2010 af Anna Bitkina og Maria Veits. Deres praksis er forankret i historisk analyse og politisk fantasi, og genererer multidimensionelle projekter, der udforsker årsagerne til og konsekvenserne af muterende realiteter og undertrykkende politiske regimer. TOK, der ofte arbejder uden for sædvanlige kunstrum, infiltrerer sociale strukturer og bringer deres belastninger og korrupte funktioner ind i den offentlige diskurs for at gense sociale institutioners roller og beføjelser og omformulere deres potentielle fremtid. Deres undersøgelser omfatter lokal styring, offentlige rum, medier, uddannelses- og juridiske systemer, med en specifik vægt på udelukkede historier, fællesskaber og erfaringer, politik i byggede miljøer og de påtvungne hierarkier mellem forskellige samfund og geografier. TOKs aktiviteter involverer kurator af udstillinger, socialt orienterede offentlige kunstprojekter, uddannelsesarrangementer og publikationer.
The New Subject er støttet af Nordisk Kulturfond, Aalborg Kommunes Billedkunstpuljer, Beckett-Fonden, Nordisk Kulturkontakt og den østrigske ambassade i Danmark