HÆNDER SER ANDERLEDES END ØJET
5. FEBRUAR - 13. MARTS 2011
KARLA SACHSE / KIRSTEN BRØNDUM / POUL BÆKHØJ / OLE FLYV CHRISTENSEN / SØREN FRIIS / BRITTA MADSEN OG SØREN GØTTRUP / LENE PALM LARSEN / ANNETTE FALK LUND / BIRTHE MARKMANN / GRETHE MARIANN MAURSETH / NINNI NIELSEN / MARIANNE RØNNOW / PIA SKOGBERG / LARS SKOVFOGED / LAILA STENDERUP / MOGENS LARSEN STENDERUP / HELGA THAGAARD
Hænder ser anderledes end øjet er en soloudstilling af den tyske billedkunstner Karla Sachse, som skildrer Nordkrafts forvandling fra et industrielt kraftværk til et kulturelt kraftværk. Det er dog en anderledes soloudstilling, for Karla Sachse opfordrer en række nordjyske kunstnere til at gå i dialog med udstillingen med egne værker, hvorved Sachses udstilling løbende suppleres af andres værker.
Jeg har længe kredset om steder, hvis kraft synes at være bevaret i deres mure, selv når de har mistet deres oprindelige funktion. Nordkraft – der blev bygget for ikke så længe siden for at udvinde kraft af kul, og som først for nyligt blev lukket ned. Nu forvandlet – har den igen fået en hjælpende hånd, forstærket af maskinkraft, for at omforme rummene til kultur. Kunsthallen er ganske vist kun en celle i Nordkraft; men der er dog mange, der har medvirket til det udseende, den fremtræder med. Så før rummene helt opsluges af deres nye opgave, før den kunst, der strømmer ind udefra, helt har lagt beslag på rummene, vil jeg forsøge at opspore stedets egne billeder og kræfter. Jeg tager derfor aftryk af gulvenes, væggenes, nichernes, hjørnernes riller, revner, ridser, forhøjninger, fordybninger, lag og snitspor. Som resultatet af blidt eller fast gnidende hånd, og hånd i hånd med dem, der har bygget, støbt, slebet, fuget, udspartlet, malet, er der dukket usete billeder op. Dette er samtidig en indbydelse til også at tage projektet i egne hænder. Nordjyske kunstnere gå ud og søg efter spor af menneskelige frembringelser i jeres egne omgivelser! Opspor billeder for at vi sammen kan skabe et kraftværk af en anden slags. Karla Sachse, 2011
I alle sine værker til udstillingen har Sachse anvendt frottageteknik, som ligeledes er et krav til de deltagende nordjyske kunstnere. Frottage går ud på at overføre overfladestruktur fra et givent materiale ved at gnide med eksempelvis grafit på papir eller lignende, der er placeret ovenpå materialet. Teknikken kan føres tilbage til den tyske surrealist og dadaist Max Ernst, som fra 1925 udviklede frottageteknikken til sine billeder.
Karla Sachse er født i 1950 i Zschopau i Sachsen og har boet det meste af sit liv i Østberlin, hvor hun har studeret kunsthistorie ved Humbolt Universitet. Hun er multikunstner, men har især beskæftiget sig med installations-, performance- og fotokunst og har siden 1989 arbejdet mere og mere med visuel poesi. Hun har deltaget i et væld af udstillinger verden over og har vundet adskillige priser for sine udsmykninger i Berlin.
Hænder ser anderledes end øjet blev arrangeret af Aalborg Kunstpavillon som et led i samarbejdet mellem Aalborg Kunstpavillon og Kunsthal NORD.
Læs interview med Karla Sachse
her.
Stor tak til udstillingens sponsorer: